Čerstvé panenské oleje

Rostlinné oleje jsou organické látky bohaté na nenasycené mastné kyseliny, vitaminy a antioxidanty. Působí velmi blahodárně na lidský organismus. Zvláště pak panenské oleje, což jsou oleje lisované za studena. Při jejich zpracování nejsou vystavovány vysokým teplotám (rafinovány) a tak si zachovávají cenné vitamíny, minerály, enzymy a mastné kyseliny. Proto jsou také tyto oleje v prodejnách cenově nejdražší.


Domácí lis na olej

Společnost Yden uvedla na český trh elektrický lis na olej Yden CI. Díky němu si můžete kvalitní panenské oleje velmi výhodně a jednoduše vyrobit sami doma. Nerezový lis Yden se rychle a snadno sestaví a ovládá se jedním tlačítkem. Lisování olejů nikdy nebylo tak snadné.

Konzumovat přírodní panenské za studena lisované oleje lze společně s jídlem, jako jejich dochucovadlo, nebo samostatně na lžíci a spolknout. Oleje jsou ale vhodné k povrchovému ošetření kůže, kdy zabraňují vysychání pokožky a zpomalují tak její stárnutí.


Výroba přírodního panenského oleje

Na výrobu panenského oleje můžete použít a lisovat:

  • Semena slunečnice. Slunečnicový olej je asi nejznámějším druhem oleje. Vhodný je do zeleninových pokrmů či míchaných směsí. Je bohatý na fytosteroly, kyselinu linolovou, palmitovou a stearovou. Působí preventivně proti cévním chorobám.
  • Semena dýně oranžové. Tím získáte dýňový olej, který je vhodný k dochucení polévek, sladkých jídel nebo do salátů a pomazánek. Dýňový olej je bohatý na omega-6 mastné kyseliny, vitamin E, vápník, hořčík, železo a zinek.
  • Zralá sušená semena lnu setého. Tím získáte lněný olej, který využijete ve studené kuchyni do salátů, pomazánek, dipů, či dochucený sladkých jídel. Lněný olej je bohatý na omega-3 mastné kyseliny a alfa-linoleové kyseliny, které pomáhají udržovat optimální hladinu tuku v krvi, čímž působí jako prevence onemocnění srdce a cév.
  • Zralá semena mandlí. Tím získáte mandlový olej, který je díky své jemně oříškové chuti vhodný k dochucení dezertů a jiných sladkých jídel, ale také do pomazánek a salátů. Mandlový olej je bohatý na nenasycené mastné kyseliny, vitaminy A a E i minerální látky a řadí se mezi nejcennější rostlinné oleje.
  • Jádra piniových ořechů. Olej z piniových ořechů je vhodný do zeleninových a míchaných jídel, dresinků na saláty i na grilované pokrmy. Je bohatý na kyselinu listovou, vitaminy E a skupiny B, minerály zinek a hořčík. Vitamin B1 působí proti únavě, vitamin B6 proti křečím.
  • Jádra vlašských ořechů. Olej z vlašských ořechů využijete k dochucení salátů, sladkých jídel ale i na grilované pokrmy. Je bohatý na omega-3 mastné kyseliny, kyselinu listovou, vitaminy B, C a E, hořčík a zinek a řadí se mezi silné antioxidanty.
  • Semena Perilly červené. Olej lze využít k dochucení salátů a jiných zeleninových a lehkých jídel. Je bohatý na omega-3 mastné kyseliny, které podporují správnou funkci metabolismu a kardiovaskulárního systému a snižují hladinu cholesterolu v krvi. Má antialergenní a antiseptické účinky.
  • Semena technického konopí (neobsahují THC). Tím získáte konopný olej s jemnou oříškovou chutí, který využijete ve studené kuchyni. Konopný olej je bohatý na omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, vitamin E a cannabidiol, což je látka s protizánětlivými a protikřečovými účinky. Konopný olej je vhodný také k léčbě kožních onemocnění.

A spoustu dalších.